Denne uken har gått med på å skrive, lete og diskutere rundt oppgave 2a). Skrivingen av innledning gikk raskt og fint, men når jeg kom til problemstilling stod prosessen noe fast. Litt tankevirksomhet og gjennomgang av disposisjonen hjalp meg til å finne en temporær problemstilling, som jeg nok kommer til å spisse etter hvert som det nærmer seg innleveringsfrist.
Skrivingen om tematikk og casebeskrivelse var en noe krevende prosess, da det var svært mange ulike kilder som måtte føres inn. Samtidig var det viktig å få en god struktur i den skriftlige presentasjonen slik at det kom tydelig frem til leseren hva som skulle kommuniseres. Dette tok en del tid, men jeg føler nå at denne delen av teksten kommuniserer til leseren i henhold til retningslinjene om akademisk skriving.
I forrige innlegg skrev jeg om at jeg skulle på videre teorijakt, og da Per Eirik i likhet med meg hadde valgt oppgave 2a) (dog med ulik case) passet det bra å begynne fra hver sin ende og finne relevante kilder man kunne bruke. Google Scholar er et fantastisk verktøy i slike oppgaver, men av og til er man nødt til å ty til biblioteket når man ikke får tilgang til artikler eller bøker. Biblioteket på NHH har et rikholdig utvalg av titler, også innenfor psykologi og beslutningstaking, som har vært til stor hjelp når moderne hjelpemidler har sviktet. Det eneste som er litt dumt er at man kun kan låne tre bøker om gangen, så meg og Per Eirik lånte tre bøker hver som begge kunne bruke i teorien.
Selv om dette er en individuell oppgave synes jeg det kan være greit å diskutere teori og oppgavestruktur med en annen. Jeg føler at dette gir mulighet for å reflektere og tilegne seg kunnskap i større grad enn om man sitter alene og gjør det samme. Denne prosessen hjalp meg å komme i gang ordentlig med teoridelen, og jeg har i skrivende stund skrevet altfor mye teori. Når jeg skriver pleier jeg alltid å starte med litt for mye av alt, før jeg korter ned etter hvert som analysen er ferdig.
I slutten av denne uken har jeg så vidt rukket å starte på analysen, og jeg har begynt å skissere et beslutningstre for Helge Lunds jobbskifte. Det som derimot har vært en utfordring er å finne ut hva som skal inkluderes i sjansenodene og ikke. Så dette er noe jeg kommer til å spørre om på tirsdagens workshop.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar